Vilkår

Lagervarer og ordrevarer

Nettbutikken oppdateres fortløpende med lagerstatus, så det du bestiller har jeg klart på lager. De varene som er bestillingsvarer er merket med ORDREVARE, det står også sånn ca når disse er forventet sendt fra oss i artikkelteksten. Om en av varene i bestillinga er en bestillingsvare, venter jeg med å sende hele ordren til alle varene er klare. Om det er noe du vil ha tilsendt med en gang bør du dele ordren din i to. En ordre for det som er på lager, og en ordre for de varene som er "ordrevare". 

Siden ordre som ikke inneholder bestillingsvarer pakkes fortløpende - er det ikke mulig å be om å få flere ordre sendt sammen. 

Ordre som inneholder både håndfarget garn og andre varer vil bli sendt i to pakker, det håndfargede garnet fra Bodø, de andre varene fra Storfjord i Nord Troms. Det er fordi vi har lageret til nettbutikken i Storfjord og håndfargeriet i Bodø, les mer om det på siden om bedriften. Dette koster deg ikke noe ekstra, men vær obs på at du vil få ordren delt i to pakker. 

Til norske adresser sendes ikke ut pakkseddel sammen med garnet (vi sparer det papiret), men du vil motta en digital ordrebekreftelse etter bestilling samt betalingsbekreftelse på mail så kan du printe det ut selv om du trenger det. Til adresser utenfor Norge sendes en papirversjon sammen med pakken.

Betaling
Ninapetrina.no tilbyr betaling via PayPal eller via VIPPS. Du kan søke opp Ninapetrina under "kjøp" i appen eller med VIPPSNUMMER 121374. Hvis du ikke har gjort dette ved bestilling, sender jeg deg en betalingsforespørsel via mobilnummeret du la inn under bestillingen når jeg pakker ordren din. Når jeg har registrert betalingen, sender jeg ordren din. Er ikke penger kommet inn via vipps innen 14 dager etter bestillingen ble gjort slettes ordren. Hvis det vippses fra noen andre enn din egen konto, er det til enormt stor hjelp om dere skriver en beskjed om hvilken ordre betalingen gjelder. 

Ekspedisjonsgebyr
Det blir lagt til ekspedisjonsgebyr på ordre som du vil betale med VIPPS. Dette fordi jeg bruker ganske mye tid på å sjekke om og når penger har kommet inn for de enkelte ordrene, betalingsforespørsler og kansellering av ordre osv.

Bestilling og leveringstid
Jeg sender ut ordrer mange ganger i uka, og jobber hardt at det skal gå maks 3 virkedager fra betalingen er mottatt til ordren er postlagt (gjelder ikke forhåndsbestillinger eller ordrevarer). Har du betalt med Paypal pakker jeg så snart som mulig. Har du betalt med VIPPS sender jeg orden din etter jeg har registrert betalingen din. Det vil si at jo raskere du vippser, jo raskere får du pakke i posten! Men i hektiske perioder og i ferier vil ordrepakking likevel ta litt lenger tid.

Venter du på ordren din?

Syns du det har tatt lang tid å få pakken din? Les dette før du etterlyser pakken. Bestiller du hos oss på en fredag, vil ordren din senest være pakket og levert til Posten på onsdag (3 virkedager). Deretter har Posten (fra 01.01.18) sluttet med mye av flytransport av pakker og begynt å sende det meste på bakken med tog/lastebiler. Dette betyr lengre leveringstid. De sier 2 dager, men av erfaring tar det nærmere en uke før du har pakken i postkassen din. Det betyr at leveringstiden på ordre med kun lagervarer er fra 10 dager, inkludert postgang. Jeg setter stor pris på om du venter med å sende meg epost med spørsmål om ordren din til etter dette. Jeg har dessverre ingen måte å sjekke opp hvor brevpost er i postens system. Og færre eposter betyr at jeg kan bruke mer av min tid til andre ting, som f.eks farge garn.

 

Frakt

Ninapetrina sender til de fleste europeiske land. Norsk mva blir automatisk trukket fra. Vi sender med tolldeklarasjon klistret utpå pakken og trykker ut ordrebekreftelsen din og legger den ved ordren din. 

Alle ordre blir sendt med Posten Norge. Vi sender de aller fleste ordrene som brevpost uten sporing. Det er veldig sjeldent noe blir borte underveis. Men om din ordre ikke skulle finne veien til deg, er dette utenfor vår kontroll og du må ta kontakt med Posten. Vi vet fra tidligere at Posten har ingen garantier for at de noen gang vil klare å finne pakker som er sendt som brevpost, og de mener har ingen erstatningskrav. Vil du ha litt ekstra trygghet velger du pakke med sporing. 

Prisen for frakt følger Postens satser og blir beregnet etter vekt og lagt til i kassen. Handler du for over 2000 kr spanderer jeg frakten! Dette tilbudet gjelder kun innenlands.

Ønsker du å kunne spore pakken din kan vi sende den som en sporbar Norgespakke som også er forsikret for skade eller tap for en verdi opp til 10.000 kr. Vi sender deg sporingsnummeret på epost eller SMS etter pakken er sendt. Norgespakke med sporing koster 180,- for pakker mellom 0-10 kg.

Det er mottakers oppgave å sørge for riktig og fullstendig adresse, samt å hente pakken sin. Hvis pakken uteblir og mottaker mener pakken er riktig adressert, må dette tas opp direkte med Posten, da det er som nevnt tidliger utenfor vår kontroll. Det har blitt stadig vanskeligere å få igjennom klager hos Posten, og de tar sjeldent ansvar for brevpost som forsvinner.

Om du er bekymret for at din ordre ikke skal komme frem anbefaler vi å velge pakke med sporing. Vi sender dessverre ikke nye varer gratis om Posten har mistet pakken din. 

 

Feil/Reklamasjon/Bytte
Se over alle varene så snart du mottar pakken. Ta kontakt med oss så snart som mulig dersom noe er feil. Hvis du ønsker å bytte varer, må du betale portoen for å sende varene tilbake til oss. Send oss en epost før du sender varene tilbake, slik at vi vet hva som skjer og hva vi kan hjelpe deg med.

Er det en feil ved varene som tilsier at du har rett på reklamasjon betaler vi tilbake både portokostnadene og det du betalte for varen. Varen kan du i enkelte tilfeller bli bedt om å sende tilbake (vi betaler den portoen også), og du kan selv velge om du vil ha ny vare eller bare pengene tilbake.

Hvis det er snakk om et bytte, sender vi deg ny vare når vi har fått den opprinnelige varen i retur. Du får ikke portokostnadene tilbake ved bytte. Ved bytte må du også betale ny porto for den nye varen. 

Hvis vi har vært uheldige og har sendt deg feil vare, sender vi deg rett vare (kostnadsfritt) og legger kanskje ved en ferdig frankert og adressert konvolutt som du kan sende den gale varen tilbake til oss med.

Angrefrist i hht norsk forbrukerkjøpslov
I henhold til forbrukerkjøpsloven i Norge gjelder 14 dagers angrefrist ved kjøp på internett for kunder bosatt i Norge. Ved retur av varer skal varen returneres i den stand den ble mottatt, ubrukt.

Vi sender link til angrefristskjema på mail sammen med ordrebekreftelsen. Dersom du ønsker å heve kjøpet, skal dette skjemaet fylles ut og returneres sammen med varen, evt skriver du det av hvis du ikke har printer. Så snart vi har mottatt varen og skjema, refunderer vi beløpet til deg. Du er selv ansvarlig for returporto, men får tilbakeført varenes verdi og originalporto.